Σχέδιο-«ανάσα» για την Αττική με Μετρό, Τραμ και Προαστιακό έως το Λαύριο

Ένα εκτεταμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς που θα ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά θα φτάνει μέχρι τη Γλυφάδα, το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», το Λαύριο, αλλά και τη Χαλκίδα και το Κιάτο και θα «καλύπτει» ικανοποιητικά μεγάλο τμήμα περιμετρικά της Αθήνας, προσδοκά να κατασκευάσει το υπουργείο Υποδομών, αλλάζοντας τη σημερινή «ραχοκοκαλιά» των μέσων μαζικής μεταφοράς και ανατρέποντας τη σημερινή εικόνα ταλαιπωρίας και καθυστέρησης των επιβατών.

Οι επεκτάσεις του μετρό στη γραμμή 4 Γαλάτσι – Πανεπιστήμιο – Ευαγγελισμός, του προαστιακού στο Λαύριο και του τραμ σε Πειραιά και πλατεία Αιγύπτου που βρίσκονται στην τελική ευθεία θα αλλάξουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής και θα δώσουν «ανάσα» σε δεκάδες κεντρικές αρτηρίες μειώνοντας ταυτόχρονα στο ελάχιστο τις αποστάσεις.

Το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να παραδοθεί η μελέτη για τα ΚΤΕΛ της Αττικής και τον ρόλο που θα κληθούν να παίξουν σε αυτό το νέο σύστημα μεταφορών, όπου αναμένεται συνεργασία με τα μέσα σταθερής τροχιάς ώστε να «απεγκλωβιστεί» το κέντρο της Αθήνας (πλατεία Καραϊσκάκη, λεωφόρος Αλεξάνδρας κ.λπ.).

Σχέδιο-«ανάσα» για την Αττική με Μετρό, Τραμ και Προαστιακό

Με τη συνεργασία των μέσων μαζικής μεταφοράς οι αποστάσεις θα μειωθούν σημαντικά και πλέον θα μπορούν να ανταγωνιστούν τα ΙΧ που παρά την κρίση δεν έχουν εγκαταλειφθεί στον επιθυμητό βαθμό από τους οδηγούς τους.

Μετρό: Η γραμμή 4 στην τελική ευθεία

Στην τελική ευθεία μπαίνει ένα από τα μεγαλύτερα έργα επέκτασης του μετρό, η γραμμή 4 (Γαλάτσι – Πανεπιστήμιο – Ευαγγελισμός) καθώς ήδη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μέσα στην επόμενη εβδομάδα ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης αναμένεται να έχει στα χέρια του τη στρατηγική μελέτη, η οποία θα προτείνει το μοντέλο χρηματοδότησης για τις νέες επεκτάσεις των Μητροπολιτικών Σιδηροδρόμων της Αττικής.

Σχέδιο-«ανάσα» για την Αττική με Μετρό, Τραμ και Προαστιακό

Η συγκεκριμένη μελέτη θα δίνει τις βασικές κατευθύνσεις για τη χρηματοδότηση της κατασκευής της γραμμής 4, αλλά και τις επεκτάσεις της γραμμής 2 (Ανθούπολη ? Ελληνικό). Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών η συγχρηματοδότηση δεν θα αφορά μόνο πόρους από την Κομισιόν, αλλά και χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ και από ιδιωτικά κεφάλαια.

Οπως ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης η πρότασή του είναι να «δούμε κάποιες μεγάλες υποδομές μέσα από τη συγχρηματοδότηση», που θα φέρουν «μεγάλη ανάπτυξη κι έργα ανταποδοτικού χαρακτήρα». Σημειώνεται ότι η ΕΤΕπ εξέταζε το ενδεχόμενο της χρηματοδότησης της Γραμμής 4 του Μετρό, που θα εκτείνεται από το Άλσος Βεΐκου έως και τον Ευαγγελισμό, με 1 δισ. ευρώ. Το έργο προβλέπει τη δημιουργία 9 σταθμών, συνολικού μήκους 8,9 χλμ.

Σχέδιο-«ανάσα» για την Αττική με Μετρό, Τραμ και Προαστιακό

Η γραμμή 4
Η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη της Γραμμής 4, θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου, διασχίζοντας τους σταθμούς: Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι, καταλήγοντας στο σημερινό σταθμό του Ευαγγελισμού. Ωστόσο, η πλήρης ανάπτυξη της Γραμμής 4 περιλαμβάνει 29 σταθμούς, συνολικού μήκους 33 χλμ., με τη συνολική δαπάνη να ανέρχεται στα 3,3 δισ. ευρώ.

Επεκτάσεις
Σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς της «Αττικό Μετρό» οι επεκτάσεις που αναμένεται να προωθηθούν μετά την κατασκευή του τμήματος Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός είναι οι εξής:

  • Ευαγγελισμός – Μαρούσι: Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο τμήμα της γραμμής 4, καθώς περιλαμβάνει 10 σταθμούς και 10 χιλιόμετρα υπόγειας γραμμής. Θεωρητικά θα δημοπρατηθεί μετά το 2015.
  • Άλσος Βεΐκου – Περισσός: Είναι μία σημαντική επέκταση πιθανότατα με 2 σταθμούς που θα ενώσει τη Γραμμή 4 με τη Γραμμή 1 του Μετρό στον σταθμό Περισσός δίνοντας πολλαπλές δυνατότητες μετακίνησης στους επιβάτες.
  • Μαρούσι – Εθνική Οδός: Η επέκταση εντάσσεται μάλλον στη Γ` φάση των επεκτάσεων καθώς για να ξεκινήσει πρέπει να έχει -έστω- ξεκινήσει η κατασκευή της γραμμής μέχρι το Μαρούσι. Η επέκταση αυτή θα περιλαμβάνει τρεις σταθμούς, ενώ θα φτάσει στην Εθνική Οδό περνώντας από τις περιοχές Πεύκης και Λυκόβρυσης.

Τραμ: Επεκτάσεις και «έξωση» λεωφορείων

Στην επέκταση του πιο οικολογικού μέσου μεταφοράς προχωρεί το υπουργείο Υποδομών, με στόχο μέσα στα τρία επόμενα χρόνια το τραμ να έχει αναπτυχθεί σε σημαντικό τμήμα της Αθήνας και των προαστίων. Οι επεκτάσεις περνούν από σημαντικούς οδικούς άξονες αλλά και από πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης εξασφαλίζοντας την εμπορική επιτυχία του μέσου αλλά και την περαιτέρω «έξωση» των λεωφορείων από μεγάλες διαδημοτικές διαδρομές. Η υπό κατασκευή επέκταση της Α΄ φάσης προς Πειραιά, που υπολογίζεται να παραδοθεί στο τέλος του 2015 θα έχει 12 νέους σταθμούς, ενώ θα ανακατασκευαστεί και ο υφιστάμενος τερματικός σταθμός στην περιοχή του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ).

Πειραιάς
Αν και τα πρώτα εργοτάξια για την επέκταση του μέσου προς τον Πειραιά φαίνεται να δημιουργούν κυκλοφοριακά προβλήματα κυρίως προς το κέντρο της πόλης, ωστόσο με την ολοκλήρωση των έργων το λιμάνι θα αλλάξει όψη. Εκτός από τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, οι περιοχές του Πειραιά θα αναβαθμισθούν σημαντικά με τη δημιουργία χώρων πρασίνου, όπου προβλέπεται να φυτευτούν 1.200 δένδρα και την ανάπλαση πάρκων καθώς και την εγκατάσταση ενός σύγχρονου συστήματος αποκομιδής των απορριμμάτων με υπόγειους κάδους συλλογής. Με όλες τις ως άνω υποδομές, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αποκτά πάλι τη χαμένη αίγλη του και μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όπου εκεί ενώνονται λειτουργικά δύο Γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και 3), το Λιμάνι (ΟΛΠ), ο Προαστιακός και το ΤΡΑΜ, διευκολύνοντας ουσιαστικά τους χιλιάδες επιβάτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν με πλοίο. Τα πρώτα δρομολόγια της επέκτασης προς Πειραιά αναμένεται να τα δούμε το καλοκαίρι του 2016, καθώς θα πρέπει να υπάρξει και μία δίμηνη-τρίμηνη δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής για να διαπιστωθεί η ασφάλεια των κατασκευών. Η επέκταση των 5,4χλμ θα δημιουργήσει μία κυκλική μονή γραμμή που από το Στάδιο Καραϊσκάκη και την Μικράς Ασίας θα εισέρχεται στη Γ. Λαμπράκη, θα στρίβει στη Βασιλέως Γεωργίου θα τερματίζει στην πλατεία Καραϊσκάκη στο λιμάνι, 59 μέτρα από τον σταθμό του Μετρό, ενώ στην επιστροφή θα χρησιμοποιεί την Εθνικής Αντιστάσεως και την Ομηρίδου Σκυλίτση για να «κουμπώσει» με τον σημερινό τερματικό σταθμό στο ΣΕΦ.

Επέκταση Κερατσίνι
Μέσω του νέου ΣΕΣ (ίσως μέσα στο 2015) προβλέπεται η δημοπράτηση της επέκτασης του τραμ από τον σταθμό του Πειραιά προς Κερατσίνι με έξι σταθμούς. Έχει διερευνηθεί η χάραξη του έργου, το οποίο προβλέπεται υπογειοποιημένο στο μεγαλύτερο τμήμα του Δήμου Κερατσινίου. Για την επέκταση αυτή που δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα, αλλά σίγουρα θα περιμένει χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Θα απαιτήσει προμήθεια νέων οχημάτων και το κόστος εφόσον γίνει η υπογειοποίηση στο τμήμα Λιμάνι-Ταμπούρια αναμένεται αρκετά μεγάλο. Το μεγάλο πλεονέκτημα είναι πως η απόσταση Λιμάνι Πειραιά-Κερατσίνι θα διανύεται σε 8 λεπτά. Αναμένεται να εξυπηρετεί 35.000 επιπλέον επιβάτες καθημερινά.

Επέκταση Χατζηκυριάκειο και Φρεαττύδα
Πρόκειται για μία επέκταση 3,8 χλμ. μονής γραμμής. Το κόστος προβλέπεται μαζί με τα οχήματα σε 60 εκατ. ευρώ. Η απόσταση από το Δημοτικό στο Τζάνειο θα καλύπτεται σε 4 λεπτά και στην Πλατεία Καρπάθου 7 λεπτά. Αναμένεται να εξυπηρετεί 30.000 επιπλέον επιβάτες καθημερινά. Πάντως πληροφορίες αναφέρουν ότι η Αττικό Μετρό εξετάζει το ενδεχόμενο αλλαγών στη χάραξη της επέκτασης του τραμ προς τη Φρεαττύδα και το Χατζηκυριάκειο. Συγκεκριμένα η εταιρεία εξετάζει το τραμ να πάρει τελικά την εξής πορεία: Να γίνει επέκταση από την Ακτή Ποσειδώνος προς τον σταθμό των ΗΣΑΠ, ούτως ώστε να συνδεθεί με τον «ηλεκτρικό» και τον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό. Η νέα χάραξη να «κατεβαίνει» την Ακτή Μιαούλη και την Ακτή Ξαβερίου μέσα από το λιμάνι. Στη συνέχεια η νέα γραμμή να διασχίζει την πύλη Ε12 (Πύλη του Λέοντα) και να τερματίζει στη νέα προβλήτα για τα κρουαζιερόπλοια που θα κατασκευάσει ο ΟΛΠ. Παράλληλα να κάνει αριστερή στροφή στην οδό Μαρίας Χατζηκυριάκου και να συνεχίζει ως τη λεωφόρο Χατζηκυριάκου. Έπειτα να συνεχίζει την πορεία της προς τις λεωφόρους Χατζηκυριάκου και Ηρώων Πολυτεχνείου ως το Δημοτικό Θέατρο, όπου θα «κουμπώνει» τόσο με το τραμ όσο και με τον υπό κατασκευή σταθμό της γραμμής 3 του μετρό.

Επέκταση προς Αργυρούπολη
Παράλληλα, όπως σημειώνουν πηγές της «Αττικό Μετρό» μέσα στο καλοκαίρι θα είναι έτοιμα τα τεύχη της δημοπράτησης της επέκτασης του τραμ προς Αργυρούπολη. Πρόκειται για μια «έξυπνη» επέκταση μήκους 1,2 χλμ. με δύο νέες στάσεις, η οποία θα διασχίζει το Ελληνικό και το αμαξοστάσιο του τραμ και θα καταλήγει στον σταθμό του μετρό Αργυρούπολη, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ.

Επέκταση προς Πλατεία Αιγύπτου
Το Τραμ της Αθήνας ετοιμάζεται σε λίγους μήνες να επεκταθεί από το Σύνταγμα στην Πατησίων στο ύψος της Πλατείας Αιγύπτου. Το εντυπωσιακό έργο γίνεται κάτω από τη σκέπη του συνολικού εγχειρήματος για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου. Το έργο θα δημοπρατήσει η Αττικό Μετρό ως φορέας υλοποίησης του έργου, ενώ τις μελέτες χρηματοδότησε το Ίδρυμα Ωνάση, μέσα από το πρόγραμμα Rethink Athens. Την ίδια στιγμή το Ίδρυμα Ωνάση εξετάζει το ενδεχόμενο να χρηματοδοτήσει τις μελέτες για τη μελλοντική επέκταση του Τραμ από την Πλατεία Αιγύπτου, μέχρι τον σταθμό του Μετρό Άνω Πατήσια. Πρόκειται για μία εξαιρετικής σημασίας κίνηση από το Ίδρυμα Ωνάση που δείχνει ξεκάθαρα την πρόθεσή του να βοηθήσει στην προσπάθεια που γίνεται στην Αθήνα με έργα βιώσιμης ανάπτυξης και υποβοηθούν την αστική κινητικότητα. Το έργο θα εξυπηρετήσει πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως τα Πατήσια και η Κυψέλη. Θα έχει μήκος 4,3 χιλιόμετρα και θα διαθέτει 10 στάσεις όλες επί της οδού Πατησίων, ενώ με την λειτουργία του πολλές λεωφορειακές γραμμές θα καταργηθούν. Το κόστος του ανέρχεται σε περίπου 70 εκατ. ευρώ και ο χρόνος ολοκλήρωσής του θα είναι περίπου δυόμισι χρόνια. Το έργο προβλέπει τον ανασχεδιασμό της λεωφόρου Αμαλίας, ολόκληρης της ζώνης ανάμεσα στην Ακαδημίας και τη Σταδίου, καθώς και της οδού Πατησίων μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο, με κριτήριο την προτεραιότητα στον πεζό, την επέκταση του τραμ και την περιβαλλοντική ποιότητα του δημόσιου χώρου.

Προαστιακός

«Ξεμπλοκάρεται» το έργο της επέκτασης του Προαστιακού στο Λαύριο μετά από καταρχήν συμφωνία ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Το έργο περιμένει την έγκριση της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών μετά από την κατάθεση των στοιχείων τόσο του ΟΣΕ όσο και την ΕΡΓΟΣΕ. Η Αρχή θα πρέπει να κινηθεί άμεσα, προκειμένου να μη χαθούν κονδύλια περίπου 1,8 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί για τη μελέτη του έργου και πρέπει να απορροφηθούν μέχρι το τέλος του 2014.

Παρά τις καθυστερήσεις που έχουν ήδη σημειωθεί, στόχος είναι η μελέτη να προκηρυχθεί άμεσα, ώστε το έργο να δημοπρατηθεί μέσα στο 2015 και να ολοκληρωθεί μέσα στο 2019 αλλάζοντας τη δυναμική του λιμανιού του Λαυρίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΟΣΕ στη συγκεκριμένη γραμμή θα κινούνται πάνω από 50 εκατ. επιβάτες, καθώς το λιμάνι του Λαυρίου έχει απόσταση μόνο 15 λεπτά από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ είναι 60 μίλια μικρότερη απόσταση για τα νησιά του Αιγαίου απ΄ ό,τι το ταξίδι από τον Πειραιά (περίπου μία ώρα και είκοσι λεπτά μικρότερη διαδρομή).

Στην παρουσίαση τονίστηκε η ανάγκη ολοκλήρωσης του έργου καθώς ήδη όπως έχει αναφερθεί σε εκθέσεις της Ε.Ε. το έργο αποτελεί για την Ευρώπη πρώτη προτεραιότητα και περιλαμβάνεται μέσα στον πίνακα με τα διευρωπαϊκά έργα.

Νέα γραμμή μήκους 31 χλμ.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, προβλέπεται επέκταση του Προαστιακού μήκους 31 χλμ., με ταχύτητα κίνησης των συρμών στα 120 χλμ. την ώρα.

Η προτεινόμενη γραμμή θα φτάνει από το «Ελ. Βενιζέλος» στην Κερατέα, ακολουθώντας την ιστορική χάραξη του τρένου της Λαυρεωτικής, όμως στη συνέχεια θα συνεχίζει με νέα χάραξη με κατεύθυνση Νοτιοανατολικά, θα παρακάμπτει τον αρχαιολογικό χώρο του Θορικού, θα διασχίζει το Μαρκόπουλο και θα καταλήγει στο λιμάνι του Λαυρίου.

Όπως προβλέπει η σχετική προμελέτη, θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί σε Μαρκόπουλο και Λαύριο, αντίστοιχα, και συνολικά επτά στάσεις σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγυάλι, Θορικό και Λαύριο.

http://www.imerisia.gr

Αρέσει σε %d bloggers: