Η Celestyal Cruises ετοιμάζεται να μετακομίσει, από τον Πειραιά, στο Λαύριο
Με αγωνία παρακολουθεί η Celestyal Cruises τις κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, όχι τόσο για τον Πειραιά, αλλά για το… Λαύριο
Τoυ Φώτη Φωτεινού
Την Celestyal Cruises, πρώην Louis Cruises, δεν την ενδιαφέρει τόσο η εξέλιξη του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Πειραιά, αλλά του Λαυρίου.
Η εταιρεία, που είναι υπεύθυνη για το 90% της συνολικής δραστηριότητας home porting στην Ελλάδα (αφορά κρουαζιέρες που έχουν ως αφετηρία ελληνικά λιμάνια), παραμένει σταθερά προσανατολισμένη στη μεταφορά των δραστηριοτήτων της στο Λαύριο. Η εταιρεία ήδη χρησιμοποιεί το Λαύριο, αλλά όχι σε ευρεία κλίμακα.
Η Celestyal περιμένει με αγωνία τη σχετική προκήρυξη του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κατασκευή και εκμετάλλευση προβλητών κρουαζιερόπλοιων.
Άγνωστο παραμένει το μοντέλο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιφερειακά λιμάνια, όπως του Λαυρίου. Δηλαδή, εάν θα πουλήσει πλειοψηφικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου ή θα παραχωρήσει επιμέρους δραστηριότητες, που είναι και το επικρατέστερο σενάριο.
Τα πλεονεκτήματα του Λαυρίου
H γεωγραφική θέση του Λαυρίου, οι φυσικές ομορφιές και οι αρχαιολογικοί χώροι αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα της ευρύτερης περιοχής, όπως έχουν επισημάνει, κατά καιρούς, στελέχη της Celestyal Cruises.
Ωστόσο, το πιο σημαντικό πλεονέκτημα αποτελεί η εγγύτητα της περιοχής με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», άρα με τους transit επιβάτες / τουρίστες, που θέλουν να ταξιδέψουν στα νησιά των Kυκλάδων και του Bορείου και Aνατολικού Aιγαίου, με τα κρουαζιερόπλοια της εταιρείας, τα οποία, σε σχέση με τον Πειραιά, θα εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο.
To Λαύριο θα αναβαθμιστεί ιδιαίτερα, εάν φτάσει ο Προαστιακός, αλλά και δημιουργηθεί σύγχρονη μαρίνα για μεγάλα yachts.
Ήδη, από το 2013, στελέχη της Celestyal Cruises υποστηρίζουν ότι, με τα κατάλληλα βελτιωτικά έργα, το Λαύριο μπορεί να αποτελέσει ένα κομβικό λιμάνι για κρουαζιερόπλοια. Μάλιστα, η εταιρεία έχει καταθέσει και σχετικές προτάσεις στον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου.
«Το Λαύριο έχει αποτύχει ως επιβατικό λιμάνι, αφού εξυπηρετεί ελάχιστες γραμμές και νησιά. Η κρουαζιέρα θα μπορούσε να το αναβαθμίσει, εάν και υπάρχουν διαφωνίες για το που θα πρέπει να δημιουργηθούν οι προβλήτες για τα κρουαζιερόπλοια», επισημαίνει στέλεχος της ναυτιλιακής αγοράς.
«Φτωχός συγγενής» στην κρουαζιέρα η Ελλάδα
Η Ελλάδα μπορεί μεν να παραμένει ο τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, ωστόσο, από το 2011 και έπειτα, χάνει διαρκώς μερίδιο αγοράς.
Συγκεκριμένα, την Ελλάδα επισκέφτηκαν πέρυσι 4,075 εκατ. επιβάτες, έναντι 4,6 εκατ. το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας της CLIA Europe.
Η Ελλάδα από μερίδιο αγοράς 27% το 2011, έπεσε στο 16,7% το 2012, στο 14,8% το 2013 και μόλις, στο 14,1% το 2014.
Σταθερά, πάνω από την Ελλάδα, βρίσκεται η Ιταλία με 6,17 εκατ. επισκέπτες και μερίδιο αγοράς 21,3% και η Ισπανία με 4,89 εκατ. επισκέπτες και μερίδιο 16,9%.
Εκτός από τους επιβάτες, σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται και τα άμεσα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας. Έτσι, το 2011 ανήλθαν στα 605 εκατ. ευρώ, το 2012 στα 588 εκατ. ευρώ και το 2013 στα 574 εκατ. ευρώ. Πέρυσι, η πίεση στα έσοδα εντάθηκε, αφού χάθηκαν ακόμα 68 εκατ. ευρώ (506 εκατ. ευρώ).