Από τον βυθό της Άνδρου στο Λαύριο

Η εικόνα που αντικρίζεις μόλις φτάνεις στο λιμάνι του Λαυρίου και βλέποντας το κουφάρι του κυρίου τμήματος του φορτηγού πλοίου «Cabrera», που ανελκύστηκε από τον βυθό της θάλασσας, να στέκεται πάνω στη φορτηγίδα είναι εντυπωσιακή.

Πρόκειται για το πρώτο ναυάγιο εμπορικού πλοίου που ανελκύεται μετά την πυραυλάκατο του Πολεμικού Ναυτικού «Κωστάκος» που είχε βυθιστεί στη Σάμο το 1996.

Το «Cabrera», σημαίας Αντίγκουα-Μπαρμπούντα, ιδιοκτησίας εταιρείας γερμανικών συμφερόντων, παραμονές Χριστουγέννων του 2016 φορτωμένο με 3,5 χιλιάδες τόνους σιδήρου και 20 τόνους καυσίμων, που είχε αναχωρήσει από τη Λάρυμνα με προορισμό τη Φινλανδία, προσάραξε στις βόρειες ακτές της Ανδρου παίρνοντας κλίση 45 μοιρών.

Το πλοίο βυθίστηκε λίγες μέρες μετά, φτάνοντας στον βυθό διασκορπισμένο σε κομμάτια.

Το πρυμναίο τμήμα του που ανελκύστηκε, καθώς το ΕΛΚΕΘΕ έκρινε τη συγκεκριμένη ανέλκυση αναγκαία για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος, είχε καθίσει σε βάθος 35 μέτρων.

Τα υπόλοιπα κομμάτια έμειναν στον βυθό, καθώς εκτιμήθηκε ότι δεν αποτελούν κίνδυνο για τον θαλάσσιο πλούτο.

Το κουφάρι του κυρίου τμήματος του φορτηγού πλοίου «Cabrera»
Μάριος Βαλασόπουλος

Την ιδιαίτερα δύσκολη επιχείρηση ανέλκυσης, που διήρκεσε περίπου 10 μέρες, ανέλαβαν τρεις εταιρείες (SMIT, Megatugs, ANTIPOLLUTION) με εξειδικευμένο προσωπικό και εξοπλισμό.

Στην επιχείρηση συμμετείχε ένας από τους 10 μεγαλύτερους γερανούς στον κόσμο με ανυψωτική ικανότητα 2.200 τόνων.

Τη Δευτέρα 23 Οκτωβρίου το κουφάρι του φορτηγού ξεπρόβαλε από τη θάλασσα, φορτώθηκε στη φορτηγίδα «Atlantis V» και ξεκίνησε το προτελευταίο ταξίδι του για το Λαύριο, καθώς το τελευταίο του θα είναι σε διαλυτήριο στην Τουρκία, αφού θεωρήθηκε απόβλητο.

Το κουφάρι του κυρίου τμήματος του φορτηγού πλοίου «Cabrera»
Μάριος Βαλασόπουλος

Η παρουσίαση του ναυαγίου έγινε την Παρασκευή στο λιμάνι του Λαυρίου από εκπροσώπους των τριών εταιρειών, ενώ παρόντες ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός, ο διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένος (ΔΑΛ) Δημοσθένης Μπακόπουλος και ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου Δημήτρης Νικολάου.

ΤΟ Παναγιώτης Κουρουμπλής παρουσίασε το κουφάρι του φορτηγού πλοίου «Cabrera»
Μάριος Βαλασόπουλος

«Εχουμε το πρώτο σημαντικό αποτέλεσμα στην προσπάθεια ανέλκυσης πολλών ναυαγίων που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, αλλά και σε άλλες περιοχές», δήλωσε ο Παναγιώτης Κουρουμπλής, υπενθυμίζοντας ότι στην περιοχή του Πειραιά και της Ελευσίνας έχουν χαρτογραφηθεί 45 ναυάγια και πάνω από 65 εγκαταλειμμένα-επικίνδυνα πλοία, τα οποία δυστυχώς πολλές φορές, όπως σημείωσε, χρησιμοποιούνται και για άλλους ρόλους.

Τόνισε ότι θα ζητηθούν οι υποχρεώσεις απ’ όλους όσοι είναι υπόχρεοι σε τέτοια ζητήματα, ενώ, όπως είπε, και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να καταλάβουν ότι σε περιπτώσεις ναυαγίων έχουν υποχρεώσεις.

Το κουφάρι του κυρίου τμήματος του φορτηγού πλοίου «Cabrera»
Μάριος Βαλασόπουλος

«Η προσπάθειά μας είναι ο Σαρωνικός, το Αιγαίο και το Ιόνιο να απαλλαγούν από τέτοιες “βόμβες”» ανέφερε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, ενώ ο Δημοσθένης Μπακόπουλος υπογράμμισε ότι «το καθεστώς ατιμωρησίας και μη ανέλκυσης των ναυαγίων, που είναι ένα διαρκές σκάνδαλο περίπου τριάντα ετών, θα λάβει τέλος».

Σχεδόν ενάμιση μήνα μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στον Σαρωνικό κόλπο ξεκινούν οι διαδικασίες προετοιμασίας για την ανέλκυσή του.

Το κουφάρι του κυρίου τμήματος του φορτηγού πλοίου «Cabrera»
Μάριος Βαλασόπουλος

Την Παρασκευή 27 Οκτωβρίου η εταιρεία «Μ. Σπανόπουλος», στην οποία είχε ανατεθεί από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του Θ. Κουντούρη η επιχείρηση απορρύπανσης της περιοχής και η άντληση των καυσίμων από το ναυάγιο, με επιστολή της ενημέρωσε το κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά ότι αρχίζει τις απαραίτητες ενέργειες για την ανέλκυση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου.

Στην επιστολή αναφέρεται ότι έχει προχωρήσει στις διαδικασίες προετοιμασίας και κινητοποίησης του απαραίτητου εξοπλισμού για την ανέλκυση του ναυαγίου και τονίζεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχείρησης θα ενταθεί η χρήση αντιρρυπαντικών μέσων και εξοπλισμού για την άμεση καταστολή πιθανής ρύπανσης στην περιοχή του ναυαγίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πιθανότατα σήμερα θα καταθέσει στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και το σχέδιο ανέλκυσης, ενώ υπολογίζεται ότι η ανέλκυση θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στον Νοέμβριο.

http://www.efsyn.gr

Αρέσει σε %d bloggers: