Επιταχύνονται οι διαδικασίες και για το υδατοδρόμιο του Λαυρίου
Η επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης ώστε να πραγματοποιηθούν οι πρώτες πτήσεις με υδροπλάνα το επόμενο καλοκαίρι βρίσκονται στο επίκεντρο των προσπαθειών του υπουργείου Υποδομών.
To θεσμικό πλαίσιο
Με στόχο να μη χαθεί ακόμη μία χρονιά, καθώς η υπόθεση θυμίζει πλέον γεφύρι της Αρτας, το υπουργείο Υποδομών «τρέχει» ήδη τις διαδικασίες για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών υπό τον υφυπουργό Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννη, παρουσία υπηρεσιακών παραγόντων. Εκεί δόθηκαν συγκεκριμένες κατευθύνσεις πάνω στις οποίες θα βασίζεται το τροποποιημένο πλαίσιο αδειοδότησης των υδατοδρομίων. Μεταξύ των υπό επεξεργασία σκέψεων είναι να επιτρέπεται η δημιουργία υδατοδρομίων σε ιδιωτικά λιμάνια και λιμάνια που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, σε μαρίνες καθώς και σε σύνθετα πολυτελή τουριστικά καταλύματα. Στόχος είναι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Υποδομών να έχουν ολοκληρώσει το κείμενο που θα περιλαμβάνει τις απλοποιημένες διαδικασίες αδειοδότησης έως τα τέλη Αυγούστου, ώστε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Σεπτέμβριο. Στη συνέχεια, αφού προστεθούν τυχόν τροποποιήσεις, θα πρέπει, μέσα στο φθινόπωρο, να ψηφιστεί το σχετικό νομοσχέδιο ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες αδειοδότησης.
Σημειώνεται ότι παρά το γεγονός ότι υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την εν λόγω αγορά, η οποία θεωρείται πολλά υποσχόμενη λόγω της μορφολογίας της χώρας, το πολύπλοκο θεσμικό πλαίσιο αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη εμπορικής δραστηριότητας. Εδώ και πάνω από ένα χρόνο τουλάχιστον 80 φάκελοι βρίσκονται στα συρτάρια των συναρμόδιων υπουργείων (Υποδομών και Ναυτιλίας) με στόχο την αδειοδότηση ισάριθμων υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα. Ωστόσο μέχρι σήμερα αδειοδοτημένα είναι μόλις τρία (Κέρκυρα, Παξοί, Πάτρα).
Οι πρώτες πτήσεις πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα το 2004, κυρίως στο Ιόνιο. Τότε αποπειράθηκε η εταιρεία που δραστηριοποιήθηκε στην αγορά να πραγματοποιήσεις πτήσεις και στην Ιο, στην Πάτμο και στο Λαύριο. Η προσπάθεια αυτή δεν συνεχίστηκε, καθώς τα εμπόδια αφορούσαν τόσο τις αδειοδοτήσεις όσο και το χλιαρό επενδυτικό ενδιαφέρον, που συνδέθηκε άμεσα και με την έλλειψη συνολικής πολιτικής υδατοδρομίων στη χώρα. Εκτοτε έχουν εκφράσει ενδιαφέρον διάφορες εταιρείες, ενώ υπάρχει μια σχετική κινητικότητα σε επίπεδο κατάθεσης φακέλων για αδειοδότηση υδατοδρομίων, η οποία όμως εμφανίζει σημαντικές καθυστερήσεις.Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η ολοκλήρωση του εγχειρήματος θα λειτουργήσει ευεργετικά για την άρση της απομόνωσης των απομακρυσμένων νησιωτικών περιοχών, τη σύσφιγξη των σχέσεων των τοπικών κοινωνιών με τον κυρίως εθνικό κορμό της χώρας και την εμπορική και κοινωνική ανάπτυξη νησιών και τόπων του ευρύτερου ελληνικού χώρου. Η διασύνδεση νησιών μεταξύ τους που είτε δεν έχουν συστηματική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είτε δεν διαθέτουν αεροδρόμια εκτιμάται ότι θα παράσχει προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας συνολικά. Είναι ενδεικτικό μάλιστα ότι πολλές εταιρείες, από τον Καναδά, τη Λατινική Αμερική, την Κίνα κ.α., έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά υδροπλάνων, ωστόσο ελάχιστοι είναι αυτοί που εμφανίζονται διατεθειμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη μέχρι την απλοποίηση των διαδικασιών και την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Ο αυξημένος αριθμός υδατοδρομίων ευνοεί την ενίσχυση της πτητικής δραστηριότητας εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα της κάθε πιθανής επένδυσης, επισημαίνουν στελέχη της εν λόγω αγοράς.