Σύλλογος Εκπαιδευτικών Ανατολικής Αττικής: Σχολεία ασφαλή και ανοιχτά! Να σταματήσει η υποκρισία για την τηλεκπαίδευση
Το Υπ. Παιδείας ανακοίνωσε ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά μέχρι 7/1/2020. Φυσικά ο ισχυρισμός ότι δεν το επιτρέπουν τα επιδημιολογικά δεδομένα αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο τα σχολεία να μην ανοίξουν ούτε στις 8/1/20 .
Άλλωστε το lockdown αποδεικνύεται πλήρως αναποτελεσματικό και οι περίπου 100 θάνατοι τη μέρα που βλέπουμε αυτή την περίοδο, αμείωτα να συνεχίζονται, φέρνοντας την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις θανάτων σε αναλογία με τον πληθυσμό, σ΄ αυτό το 2ο κύμα της πανδημίας. Επίσης, μετά το άνοιγμα της αγοράς τα Χριστούγεννα καθόλου απίθανο δεν είναι να μην έχουν πέσει σημαντικά τα κρούσματα (ελπίζουμε να μη συμβεί) και να βρεθούμε σε νέα παράταση του lockdown στην εκπαίδευση.
Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και η Υπ. Παιδείας φαίνονται να μην θεωρούν τα κλειστά σχολεία ιδιαίτερο πρόβλημα προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι «όλα λειτουργούν κανονικά» μέσω τηλεκπαίδευσης!!!Επιβάλουν ένα ηλεκτρονικό σχολείο με όλα τα στοιχεία του κανονικού (5ωρο, απουσίες, προχώρημα ύλης, εξετάσεις, βαθμολογίες κλπ) και κάνουν πρόβα νομιμοποίησης στη συνείδηση όλων και μονιμοποίησης του για κάθε χρήση στο μέλλον ως παράλληλο σχολείο που αντικαθιστά το δια ζώσης κατά περίπτωση (πχ καταλήψεις, κενά στα νησιά – δυσπρόσιτα κλπ)
Η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας έχουν εγκληματικές ευθύνες για το κλείσιμο των σχολείων.
Η κυβέρνηση κλείνει τα σχολεία για να δείξει ότι «εξαντλεί όλα τα μέτρα» για να μας σώσει από την πανδημία και να κρύψει ότι δεν πήρε κανένα μέτρο . Εδώ και εννέα σχεδόν μήνες η κυβέρνηση δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε για μείωση του αριθμών των μαθητών ανά τμήμα με ανώτατο όριο τους 15, με αραίωση των τμημάτων και διορισμούς μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, δεν έχει λάβει τα απαιτούμενα υγειονομικά μέτρα όπως μαζικά δωρεάν τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, προσλήψεις του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού καθαριότητας, αύξηση επιχορήγησης των σχολικών επιτροπών, μείωση-αναδιάταξη της ύλης και να ενισχύσει συνολικά τον τεχνολογικό εξοπλισμό των σχολείων.
Από την ευρωπαϊκή εμπειρία με την οποία δεν ευθυγραμμίστηκε η ελληνική κυβέρνηση ( όπως κάνει στα υπόλοιπα) αντλούμε τα παρακάτω. Στο τελευταίο λοκντάουν που επέβαλαν οι ευρωπαϊκές χώρες στα τέλη του Οκτώβρη-αρχές Νοέμβρη, τα σχολεία έμειναν ανοιχτά στη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Μ. Βρετανία, ακόμη και στην Ιταλία (οι βαθμίδες μέχρι περίπου την Γ’ Γυμνασίου). Σε Γερμανία και Ελβετία, με έκτακτα μέτρα. Χώρες με ιδιαίτερα επιβαρυμένη επιδημιολογική κατάσταση, όπως το Βέλγιο, η Αυστρία, η Τσεχία, ενώ έκλεισαν αρχικά τα σχολεία τους, φρόντισαν γρήγορα (περίπου σε δύο εβδομάδες) να τα ξανα-ανοίξουν, τουλάχιστον τα Δημοτικά.
Να σταματήσει επιτέλους ο εμπαιγμός.
Το ερώτημα δεν είναι ανοιχτά ή κλειστά σχολεία για μερικές ακόμα βδομάδες. Το ερώτημα είναι ανοιχτά σχολεία – με όλα τα μέτρα τώρα – ή θα χαθεί επί της ουσίας η χρονιά;
Η τηλεκπαίδευση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ για παιδιά
Η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί δομικά να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση και σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Αντίθετα καλλιεργεί ένα τεχνοκρατικό μηχανιστικό μοντέλο «εκπαίδευσης» που αναπαράγει και εντείνει τις ταξικές ανισότητες. Πολύ περισσότερο που το Υπ. Παιδείας δε μπήκε καν στον κόπο να εξασφαλίσει υποδομή και εξοπλισμό ούτε για τους μαθητές ούτε για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς.
Γιατί ιδιαίτερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, τα ρομά και τα προσφυγόπουλα αποκλείονται εξ αρχής από την τηλεκπαίδευση.
Γιατί έχουμε μαθητές που παρακολουθούν από κινητό, μαθητές που δεν παρακολουθούν καθόλου και το Υπουργείο το αγνοεί αυτό και το θεωρεί φυσιολογικό. Επιβάλει να αποδεχτούμε ως κανονικότητα την ακύρωση της καθολικότητας στην κατοχυρωμένη Συνταγματικά πρόσβασης στη δημόσια εκπαίδευση.
Γιατί και εκεί που λειτουργεί – ακόμα και αν υπήρχαν όλες οι υποδομές – στην ουσία ακυρώνεται η κανονική διδασκαλία και η δυνατότητα αφομοίωσης των γνωστικών αντικειμένων. ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΔΙΔΑΓΜΕΝΑ ότι διδάχτηκε στην τηλεκπαίδευση χωρίς να επαναπροσεγγιστεί μέσα στην τάξη με τη δια ζώσης διδασκαλία ιδιαίτερα για τις μικρότερες ηλικίες.
Γιατί τα παιδιά από αδύναμη κοινωνική προέλευση, χωρίς βοήθεια στο σπίτι, αδυνατούν να προσεγγίσουν αυτή τη διαδικασία.
Γιατί δε σέβονται τους βιορυθμούς των μικρών παιδιών και μεταφέρουν τη λειτουργία της όποιας εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ωράριο που εξυπηρετεί το ΥΠΑΙΘ κι όχι τους μαθητές.
Γιατί καταστρατηγούνται καθημερινά οι 2 από τους 3 στόχους του σχολείου ο συναισθηματικός και ο ψυχοκινητικός. Αλλά ακόμη κι αυτή την απόκτηση της γνώσης (που είναι ο 3οςστόχος) η ψηφιακή διαδικασία δε μπορεί να αντικαταστήσει την φυσική σχολική διαδικασία.
Γιατί είναι ένα άγνωστο και απαιτητικό εργαλείο που προορίζεται για ενήλικες και όχι για παιδιά.
Γιατίη καθημερινή ζωή των μαθητών και μαθητριών όλων των βαθμίδων είναι για ώρες καθηλωμένη μπροστά από μια ψηφιακή οθόνη και δεν «εκπαιδεύεται» απλά παιδεύεται. Οθόνη για το σχολείο, την ξένη γλώσσα, την επιπλέον εκπαιδευτική υποστήριξη, το άθλημα!!Πολύ σοβαρές οι συνέπειες του εθισμού επί ώρες στην οθόνη μιας ολόκληρης γενιάς. Η στρεβλή αντίληψη της πραγματικότητας, η καταστροφή αντί της καλλιέργειας της φαντασίας καταγράφονται ως συνέπειες του εθισμού στην οθόνη για της μικρές ηλικίες. Ας θυμηθούμε τον κανόνα 3-6-9-12 για τα παιδιά και την οθόνη. Στις ηλικίες που μέχρι τώρα απαγορεύονταν να έχουν πρόσβαση ακόμα και σε κινητό τώρα νομιμοποιούνται να καθηλώνονται επί ώρες στην οθόνη. Κι όλα αυτά με promoters τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και chief manager το ίδιο το ΥΠΑΙΘ !!
Γιατί τηλεκπαίδευση επί μήνες, είναι επικίνδυνη για τη δημόσια (ψυχική) υγεία και ατελέσφορη για τη δημόσια παιδεία. Δεν είναι μια «αποτελεσματική εκπαιδευτική διαδικασία» όπως νομίζουν οι Πέτσας, Μητσοτάκης, Κεραμέως. Τα ψυχολογικά προβλήματα σε παιδιά και εφήβους θα αυξηθούν εκθετικά. Μαθησιακά μόνο οι άριστοι και μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές κρατιούνται κάπως. Οι υπόλοιποι μαθητές μαθησιακά θα πάνε ακόμα πιο πίσω και από το σημείο που βρίσκονταν 5-6 μήνες πριν. Και αυτό δεν το λένε κάποιοι τεχνοφοβικοί. Το λένε οι κατεξοχήν αρμόδιοι. (δηλώσεις του προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γ. Κορμά και μια πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
Γιατί οδηγούμαστε στην πράξη σε μια διεκπεραίωσηενός υποτυπώδους «μαθήματος», οι μαθητές διεκπεραιώνουν τη συμμετοχή τους. Γιατί σαθρό είναι το μορφωτικό αποτέλεσμα, καμία ουσιαστική / βαθιά γνώση δεν παρέχεται.
Γιατί 1 λεπτό συμμετοχής για κάθε μαθητή αντιστοιχεί στην καλύτερη των περιπτώσεων στο 30λεπτο μάθημα.
ΟΡΓΙΖΟΜΑΣΤΕ
Γιατί σ’ όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τα καθημερινά προβλήματα σύνδεσης, ήχου, εικόνας, που αντιμετωπίζουμε και διαλύουν τις πολύωρες προσπάθειες και τις πολλές ώρες προετοιμασίας των εκπαιδευτικών.
Γιατί το υπουργείο δεν απάντησε ποτέ για τα προσωπικά δεδομένα που δεν εξασφαλίζονται για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς που είναι μόνιμα εκτεθειμένοι. Αρνείται ακόμα και τώρα μετά από τόσους μήνες να δώσει στη δημοσιότητα τη σύμβαση με την αμερικάνικη εταιρεία CISCO.
Γιατί κερδίζει από το γεγονός ότι κάνουμε το σπίτι και την τάξη μας πλατό, βάζουμε όπου μπορούμε το δικό μας υπολογιστή, εκπαιδευόμαστε μόνοι μας ή με την πολύτιμη βοήθεια των συναδέλφων απανταχού, παλέψαμε με τα ψηφιακά κύματα μόνοι.
Γιατί οι οικογένειες των μαθητών μας επιβαρύνονται πολλαπλά σε χρόνο, χρήμα, ψυχή, νοιάξιμο αναντίστοιχα του ρόλου τους.
Γιατί βολεύεται μια χαρά με την τεράστια – πολλών εκατομμυρίων -εξοικονόμηση εξόδων από τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων που μηδενίστηκαν και Δεν λένε κουβέντα για το πώς αυτά πρέπει να επιστρέψουν στα δημόσια σχολεία και να διατεθούν για την μόνιμη κάλυψη αναγκών σε υποδομές και εξοπλισμό που σήμερα στερούνται.
Γιατί χαίρονται που μέσα σε μια νύχτα, χωρίς να «ανοίξει μύτη» έχουν επιβάλει στην πράξη τον big brother στις σχολικές τάξεις, τον πανοπτικό έλεγχο –από το σύστημα που μπορεί να καταγράψει τα πάντα, τους γονείς και τον κάθε ένα που μπορεί να παρακολουθεί τη διδασκαλία και την κάθε συμπεριφορά του κάθε παιδιού. Το καλύτερο πείραμα για την αξιολόγηση που έχουν έτοιμη και θέλουν να επιβάλουν.
ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΑ
Αρνούμαστε την ακύρωση του ρόλου μας ως εκπαιδευτικοί. Αρνούμαστε την επιβολή της αποξένωσης από την διδασκαλία – την από καθ΄ έδρας διδασκαλία – τη «διδασκαλία» με κλειστά μικρόφωνα και κλειστές κάμερες. Τη μετατροπή της διδασκαλίας μας σε διάλεξη.
- Τα κλειστά σχολεία είναι έγκλημα (και όχι μόνο παιδαγωγικό)κατά της νέας γενιάς! Κινδυνεύουμε να χάσουμε μια ολόκληρη γενιά.
- Η ανθρώπινη επικοινωνία (και η διδασκαλία ως κεντρική εκδοχή της) γίνεται από ζωντανούς ανθρώπους στον χρόνο και στο χώρο. Ακόμη και η γλώσσα αναδύεται από τη σωματικότητα. Αυτή τη σωματικότητα πρέπει να επαναφέρουμε στο προσκήνιο της εκπαίδευσης.
- Δεν αναγνωρίζουμε την τηλεκπαίδευση ως την νέα κανονικότητα.
Σχολεία ανοιχτά και όχι ανοχύρωτα!
Για να μη χαθεί η χρονιά θα πρέπει να υπάρξουν, έστω τώρα, άμεσα μέτρα.
- Μέχρι την πλήρη ικανοποίηση των αιτημάτων των εκπαιδευτικών ( μέχρι 15 μαθητές στην τάξη με ανεύρεση αιθουσών και όλα τα υπόλοιπα που έθεσαν με ένταση από το καλοκαίρι όταν το Υπ. Παιδείας ΑΥΞΑΝΕ τον αριθμό των μαθητών στην τάξη) απαιτούμε έστω εκ περιτροπής διδασκαλία σε μικρά τμήματα, έστω με βάρδιες, έστω με λιγότερες ώρες ή μικρότερης διάρκειας!
- Τα σχολεία ΕΠΡΕΠΕ να είναι ανοιχτά, με δωρεάν τεστ για εκπαιδευτικούς και μαθητές, με τήρηση όλων των κανόνων υγιεινής.
- Με προστασία των ευπαθών ομάδων εκπαιδευτικών και μαθητών!
- Με αναπροσαρμογή και περικοπή διδακτέας ύλης.
Μιλάμε για μέτρα που μπορούν να πάρουν ακόμα και αυτοί.
Αρκεί να μην μπερδεύουν το play station με τη μαθησιακή διαδικασία.
Ανάμεσα στα πολλά σωστά (για αποκλεισμό κοινωνικών ομάδων) γράφετε και πολλές συνδικαλιστικές παπάτζες και θεωρητικολογίες που είναι για να βλέπουν κ να ψαρώνουν οι αδαείς. Λες και πετυχαίνετε (κατά μέσο όρο έστω) τους στόχους της ταξινομιας Bloom, ή λες και εφαρμόζετε κονστρουκτιβιστικές προσεγγίσεις στο live, σας χαλάει η τηλεκπαίδευση. “Γιατί είναι ένα άγνωστο και απαιτητικό εργαλείο που προορίζεται για ενήλικες και όχι για παιδιά.” Βασικά τα παιδια το χρησιμοποιούν καλύτερα από εσάς και σας κοροιδεύουν πίσω από την πλάτη σας που “ο δάσκαλός μου δεν κατάφερε ούτε να κάνει μια χρονογραμμή στο e-me’ (Θωμάς, 11 χρονών). Και αφηστε τις συγκρισεις με αλλες χώρες, γιατι ξερω και εγώ συνάδελφοι να κανω συγκρισεις με τις ΙΔΙΕΣ χώρες, που οι εκπαιδευτικοι αξιολογουνται καθε χρόνο, περνανε ζορικες επιμορφώσεις σε ΤΠΕ κ αν δεν τις παλεύουν, πάνε σπιτάκια τους. Δε μπορει ο άλλος να αλλάξει.μια κεφαλίδα στο Word,δεν του φταιει η τηλεκπαιδευση..